Закон «Про житлово-комунальні послуги»: розбираємо по пунктам

https://uk.etcetera.media/zakon-pro-zhitlovo-komunalni-poslugi-rozbirayemo-po-punktam.html

За роз’ясненнями щодо нового Закону «Про житлово-комунальне господарство» EtCetera звернувся до фахівця в сфері житлово-комунального законодавства, юристу Станіславу Драганову. Він дав оцінку і прокоментував найбільш цікаві пункти закону, а також вказав на деякі «підводні камені», зіткнення з якими власникам житла слід уникати.

Формат закону (проект № 1581-д) дозволяє ЖКГ перейти з «сфери» в «область» – вже є відповідальний власник і є відповідальний постачальник. Регулюються прозорі договірні відносини. Є можливість вибрати модель, за якою постачальник буде надавати вам послуги: чи колективний договір, чи – індивідуальний, чи – ОСББ.

Закон вводиться в дію після закінчення шести місяців з дня опублікування (тобто з травня 2018 го), крім пункту 7 частини 1; пункту 10 частини 2 і пункту 2 частини 4 статті 7; частини 3 статті 11; абзаців першого і другого частини 5 статті 18; частини 1 статті 26. Зазначені частини закону вводяться в дію з 1 січня 2019 року.

Також з 1 січня 2019 року запроваджується професійна атестація керівників на відповідність кваліфікаційним вимогам професії «менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)».

ЗВЕРНЕМО УВАГУ НА ОСНОВНІ ПУНКТИ ЦЬОГО ЗАКОНУ:

1 Не є предметом регулювання цього закону відносини, що виникають між співвласниками, а також між співвласниками і об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку – ч.2 ст.2.

Від автора: Таким чином, в цьому законі чітко передбачається норма, за якою ОСББ не укладає ніяких договорів з власниками, тому що не робить ніяких послуг – ці послуги надають або наймані працівники, або самі мешканці.

2 Споживач має право:

– на несплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) в разі їх невикористання (при відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб більше 30 календарних днів, за умови документального підтвердження – п .6 ч.1 ст.7.

– в установленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води – п.12 ч.1 ст.7.

3 Індивідуальний споживач зобов’язаний:

– допускати в своє житло (інший об’єкт нерухомого майна) керуючого, виконавців комунальних послуг або їх представників в порядку, визначеному законом і договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань – п.7 ч.2 ст.7.

Відмова споживача надати доступ виконавцю комунальної послуги в приміщення, що належить споживачеві, у випадках, передбачених частиною першою цієї статті, є підставою для припинення надання споживачеві відповідної комунальної послуги. Після надання споживачем такого доступу надання послуги відновлюється – ч. 3 ст. 29

– інформувати керуючого, виконавців комунальних послуг про зміну власника житла (іншого об’єкта нерухомого майна) і про фактичну кількість осіб, які постійно проживають в житлі споживача, – п.11 ч.2 ст.7.

4 Виконавець комунальної послуги зобов’язаний:

– готувати і укладати зі споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором п.2 ч.2 ст.8.

Від автора: а не як зараз – ЖКСи виграли конкурси на вибір керуючих, уклали договір з районною адміністрацією та на цьому зупинилися. Договорів між ЖКС та власником квартири зараз немає)

– своєчасно і за свій рахунок проводити роботи з усунення виявлених неполадок, пов’язаних з наданням комунальних послуг, що виникли з його вини, – п.9 ч.2 ст.8.

Від автора: у ЖЕКів не буде тепер можливості «відмазатися», що у них немає грошей на ремонти.

5 Керуючий багатоквартирного будинку має право за рішенням співвласників багатоквартирного будинку надавати в оренду, встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку – п.5 ч.3 ст.8.

Від автора: а ось це вже небезпечно для співвласників – так і все ваше спільне майно недовго продати з молотка.

6 Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору – абз.2 ч.1 ст.9; ч.5 ст.13.

Від автора: небезпечно для тих ОСББ, які ще не підписали акт прийому-передачі документів і не приступили до повного облуговування будинку.

7 Дієздатні особи, які проживають і/або зареєстровані в житлі споживача, користуються нарівні з споживачем усіма житлово-комунальними послугами та несуть солідарну відповідальність за зобов’язаннями з оплати житлово-комунальних послуг – ч. 3 ст. 9

Від автора: жителі неприватизованих квартир платять точно так же, як і власники квартир у цьому будинку, – ніхто від оплати внесків їх не звільняв, звичайно, якщо інше рішення не буде прийнято загальними зборами і за нього не проголосують понад 50% власників.

8 Ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін. Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком може змінюватися виключно за погодженням сторін – ч.2,1 ст.10.

Від автора: ще раз прописується норма, за якою немає необхідності узгодження внеску в ОСББ з виконкомом або кимось ще.

9 Комунальні послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання і розподілу електричної енергії надаються виключно на підставі індивідуальних договорів – абз.2 ч.2 ст.14.

Від автора: тепер хоча б горгаз і обленерго не можуть вимагати укладення загального договору на весь будинок, крім випадків дахових котелень та освітлення приміщень загального користування.

10 В разі якщо співвласники багатоквартирного будинку самостійно не вибрали одну з моделей організації договірних відносин, і/або не дійшли згоди з виконавцем про розмір плати за обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують постачання відповідної комунальної послуги, між виконавцем відповідної комунальної послуги та кожним співвласником полягає індивідуальний договір – ч.7 ст.14

Від автора: дуже не рекомендую доводити до цього – буде розлад у взаєминах і винні будете ви як голова ОСББ.

11 Внески за установку, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку комунальних послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання включаються в плату виконавця відповідної комунальної послуги та в рахунку відображаються окремо – абз.3 ч.1 ст.17.

Від автора: тобто тепер можна буде окремо в рахунку бачити розмір внесків за установку обладнання.

12 Комерційний облік комунальних послуг з постачання та розподілу природного газу та з постачання і розподілу електричної енергії в багатоквартирному будинку здійснюється встановленими в житлових і нежитлових приміщеннях споживачів вузлами обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку – ч.2 ст.17.

Від автора: зверніть увагу, що йдеться саме про квартирні лічильники, а не загальнобудинкові, які так активно ставили міськгази.

13 Відповідальність за неналежне виконання договору:

У разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу.

Від автора: заборгували 500 грн. – через 30 років заплатите 1000 грн.

Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем ​​граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги – ч.1 ст.26.

Від автора: пеня, звичайно, зовсім «худа», але разом з нею з’являється в цілому інститут пені за прострочення платежів. Сподіваємося, що далі можливості боротьби з неплатниками будуть розширені.

14 Виконавець комунальної послуги або керуючий (за послугою з управління багатоквартирним будинком) зобов’язаний прибути на виклик споживача не пізніше ніж протягом доби з моменту одержання повідомлення споживача – ч. 5 ст. 27; відмова не є перешкодою – абз.3 ч.2 ст.28.

15 В багатоквартирних будинках, в яких на день набрання чинності цього закону не створено ОСББ, виконавчий орган місцевої ради зобов’язаний оголосити і провести конкурс визначення керуючого в тримісячний строк з дня отримання протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку з проханням призначити керуючого. Рішення з цього питання вважається прийнятим зборами співвласників, якщо за нього проголосували власники квартир і нежитлових приміщень, площа яких разом перевищує 50 відсотків загальної площі всіх квартир і нежитлових приміщень багатоквартирного будинку – ч.6 «Перехідних положень».

Від автора: Вкрай не раджу вам цього робити: ваше житло і ваш будинок – це ваша власність! Не має сенсу випускати управління нею з власних рук.

Добавить комментарий